Glutenfritt danskt bröd

2013-09-11 13.20.48

Jag försöker mer och mer baka glutenfritt hemma hos mig, av flera orsaker. Jag är ganska duktig på att baka, så det känns skönt med en utmaning, och glädjen att lyckas med ett glutenfritt bröd är större än med ett vanligt bröd. Efter att jag köpt boken Friendly Bread har mitt glutenfria bakförmåga blivit otroligt mycket bättre. Knepet är att ha en brödform och tänka sockerkakssmet. Då blir brödet bra. Att jag kan bjuda mina glutenintoleranta familjemedlemmar på samma bröd utan att de känner sig utanför är också en bonus. Detta bröd är också så gott att även de som inte är glutenintoleranta brukar tycka om det.

Den väldigt långt ingredienslistan för att göra detta bröd kommer här:

1 msk psylliumfröskal

2 msk  malen spiskummin

1 dl linfrön

1 dl sesamfrön

1 dl solrosfrön

2 1/2 dl kokande vatten

2 dl majsmjöl

1 dl bovetemjöl

1 dl pumpakärnor

1 dl torkad frukt

1 dl rismjöl

2 tsk bikarbonat

2 tsk havssalt

25 gram jäst

1/2 rivet äpple

1 1/2 dl filmjölk

1 dl mörk sirap.

Gör så här:

Sätt ugnen på 250º och sätt redan nu in en plåt i ugnen. Blanda psylliumfröskal, spiskummin och fröerna. Häll på kokande vatten pch blanda ihop. Låt stå 5 minuter. Under tiden kan du blanda alla torra ingredienser. Häll sedan i fröblandningen och resterande ingredienser och blanda väl, så att den är klumpfri. Häll degen i en oljad brödform, 1 1/2 liter. Tryck till degen med fuktiga fingrar, för att få bort luftfickor. Toppa med lite bovetemjöl och lät jäsa under bakduk i 30 minuter. Sätt in brödet i ugnen och häll sedan några matskedar vatten på den varma plåten. Stäng fort luckan och låt brödet gräddas i 1 timme på 200 grader. Berätta gärna om ni testar detta bröd! Vill höra fler åsikter på hur det kan förbättras.

5 comments

  1. Hjälp vilken lång lista på ingredienser! Men jag ska ändå ta mig för att testa det här receptet framöver, kanske nästa helg när jag är ledig igen. Jag har nyligen gått över till glutenfri kost eftersom jag tänkte testa om mitt konstanta magonda kanske skulle bli bättre av glutenfritt. Så tack för tipset, det kom i rättan tid!

    1. Hej. Den långa listan behövs vid glutenfritt bak. Du har ju inte bara ett mjöl som gör allt (som vetemjöl), utan du måste ha olika mjöler som gör olika saker. Och psylliumfröna hjälper till att hålla ihop degen. Ett tips är också att blöta händer funkar mycket bättre än torra för att hantera glutenfri deg. Jag kan också rekommendera nån sorts bok i glutenfritt bak, utan de tipsen jag hittade i min bok hade jag gett upp det glutenfria baket för länge sedan!

Leave a Reply

