Iste

20130819_094417

Snart är det höst, det känns i luften, men än försöker jag klämma ut de sista dropparna sommar. Bland annat genom bad, skogspromenader och utomhusfrukostar. Till det sistnämnda brukar jag passa på att göra solgul iste, bara fixa iordning på kvällen, så har man en härlig törstsläckare på morgonen. Receptet är löjligt enkelt, så gör en kanna du med!

Man behöver:

1 L vatten

1 ekologisk citron (undvik de ickeekologiska, de har oftast en vaxad yta)

2 msk av ditt favoritte. Mitt val föll på ekologisk Rooibos vanilj (tillgänglig på Kahls) både på grund av smaken och på grund av jag ville ha en härlig färg på det färdiga teet.

1-3 msk honung. Beroende på hur söt du vill ha teet.

Gör så här:

Skiva citronen. Lägg roobiosteet i en tekula. Lägg i honung, citron och te i en kanna. Höll över vatten, och låt sedan stå i kylen minst ett par timmar, men helst över natten. Ju längre det får stå, desto mer smak blir det. Observera att iste oftast har en starkare smak än vanligt kokt te. Enklare kan det inte bli!

2 comments

  1. Tack för allt besvär! Jag blev jätteglad! Tyvärr blev det så att vi behöll de giftiga regnbyxorna eftersom jag trodde att jag uttömt alla möjligheter redan.😦 Men det är bra att veta till nästa gång. Stövlarna verkade bara gå upp till storlek 29 men jag funderar på om det inte borde finnas lite giftfria stövlar till vuxna också? Min stora pojke har storlek 35 så nästa gång vi köper stövlar åt honom kan vi köpa från vuxenavdelningen om det skulle bli lättare. Nu oroar jag mig istället över vinterkängor, vi har alltid kört med goretex kängor från ecco för att de håller bra, funkar i både regn och snö vilket gjort att vi bara behövt köpa ett par skor istället för både kängor och stövlar = mindre klimatpåverkan. Men nu står jag alldeles rådvill. Går det att få tag i vinterfodrade läderkängor tro? Bäst att börja googla nu så kanske jag hittar något innan det blir minusgrader😉

  2. Så gott! Detta får vi prova någongång, älskar iste🙂
    Sv: Tack snälla för de fina orden om mönstret🙂 Hoppas att det går bra för er, glöm inte att vila mellan varven❤
    Ha en fin måndag❤ Jennie

Leave a Reply

