Ät upp resterna: Brödpudding

Som säkert de flesta vet har vi ett otroligt matslöseri som pågår i hela västvärlden. Om du är en av dem som inte vet, rekommenderar jag dig att se den här TED talks-föreläsningen av Tristram Stuart. I stora drag förklarar han hur mycket mat bönder, leverantörer och affärer slänger varje dag, fullt ätbar mat. Samma sak sker faktiskt i våra hushåll, där vi slänger var tredje matkasse som kommer innanför dörren. Det är enorma mängder mat som slängs, och man kanske inte kan få företag att sluta slänga mat, men vi kan åtminstone äta upp den mat som vi tar hem. Bröd är en sådan sak. I vart fall jag lämnar  “rump”-bitarna på bröd då jag tycker de är så torra, men man vill ju inte slänga det, bara för att det är torrt. Gör en brödpudding istället! Brödpudding är en underbart god efterrätt, och miljövänlig då den faktiskt består av rester. Det som är bra är också variationen, man kan slänga ner det man har hemma. Nästa gång jag gör den vill jag testa på att blanda i lite frön och se hur det blir.

20130803_142137_1

För att göra brödpudding behöver du:

500 gram tärnat bröd, gärna torrt

2 ekologiska ägg

2 dl mjölk

Torkad frukt, jag använde russin, dadlar och aprikoser

1 msk kanel (du kan minska det, jag älskar kanel så det blir mycket för mig)

1 msk kakao

2 msk rårörsocker (vanligt socker fungerar också)

2 bitar mörk choklad

Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader. Lägg den tärnade brödet tillsammans med den torkade frukten i en ugnsfast form. Blanda ihop ägg, mjölk, socker, kakao och kanel i en skål. Häll över äggblandningen i den ugnsfasta formen. Låt brödet suga åt sig vätskan, gärna i en timme eller mer. Riv sedan över den mörka chokladen, och sen in i ugnen. Puddingen ska vara inne i 25-30 minuter, och du vet att den är klar när äggsmeten precis har stelnat, men fortfarande är lite dallrig. Servera gärna med gott kryddigt te till.

 

One comment

Leave a Reply

