Sommarfynd

Jag har denna sommar gått och blivit en snål jäkel. Jag menar, visst jag har alltid försökt hitta saker billigt (är därför jag älskar loppisar!) men nu vill jag inte dra hem vilket skräp som helst, utan det ska vara kvalité, jag ska tycka om det och det ska vara billigt. Jag håller på och rensar ut hemma, och jag har nog ärligt talat gjort mig av med 2 tredjedelar av mina saker, saker som tyngd ner mig. Allt från böcker, kläder och allmänt småkrafs har försvunnit ur mitt hem och mitt liv och helt plötsligt mår jag mycket bättre. De saker jag har hemma, där tänkte jag istället uppgradera. Istället för en billig streckkodskruka och IKEA-bestick vill jag hellre ha något bra och gediget och som kommer hålla i 100 år. Och här kommer alltså mina fynd den senaste tiden, som mitt snåla jag har unnat mig själv efter mastodontutrensningen.

20130803_115056Två Upsala Ekeby Lansett-krukor. Den lilla köpte jag på Popsi för 60 kr, och den stora hittade jag på Erikshjälpen för en guldpeng. Tänkte ha mina timjanplantor i dessa. Krukorna har jag sett i vitt också, men de blåa är otroliga. Vill ha fler!

 20130803_141903_5

Gensebestick av olika modeller, bland annat Svensk Spets och Ellips (plus en tredje okänd Gense. Dock min favorit) och två små grytlappar till ett projekt jag håller på med. Letar bara efter små runda virkade grytlappar med vit kant så det tar lite tid att hitta dem. Men jag har fått ihop en gäng nu.🙂 Tänk att de nästan aldrig kostar med än 5 kr styck, för en bit kvinnohistoria? Det säger ju bara något om vad vi föredrar här i samhället. Men jag hade tänkt rädda åtminstone en bunt, och visa dem den uppskattningen de förtjänar.

20130803_152443

Två till krukor då jag ska flytta snart och behöver få med mig mina plantor. Den bruna är så fin tycker jag, älskar prickarna som påminner om aborginernas prickmålningar. Dock vet jag inget om den, står bara Ernman under. Den vita är okänd men jag tyckte om foten på den. Min nya lägenhet kommer ha tre balkonger, så jag tänkte att en balkong ska ha blå krukor, en bruna och en vita krukor. Tror det kommer bli jättefint.

Jag fyndar inte bara till mig själv heller. Mamma kommer få en hel del nästa gång vi ses. Bland annat detta:

20130803_115430

En blomspruta i glas. Helt otroligt att jag hittade en, tog mig bara ett halvår. Jag är frestad att hitta en själv nu då jag försöker plastbanta mitt hem. Men kommer väl ta ett halvår till.🙂

20130803_114714

Jag hittade dessa Höganäs-koppar till mamma, eller kanske snarare hennes man. Han sa när jag var där sist att han gillade Höganäs och då tänkte jag att det kunde vara kul för dem att få lite fler koppar. 15 kr för felfria Höganäskoppar var inte dumt.

Nu ska jag gå på bio med min son. Vi hörs.

2 comments

  1. För ett par år sedan gjorde jag en mastodontrensning i mitt hem och gjorde mig av med massor av saker. Det var så otroligt befriande! Sedan dess har jag ju samlat på mig en del igen, men jag har också fått in vanan att ett par gånger per år rensa ut. Det är skönt att ha luft i hemmet!

Leave a Reply

