Saknad och lärdomar

Nej, just nu saknar jag min kära man ganska mycket. Han har varit borta i en vecka, i England, och det ska bli en vecka till innan han kommer hem igen. Några saker jag kan konstatera är att det är tufft att vara ensam förälder, man måste göra allting själv vilket gör att man måste prioritera. Jag prioriterar att vara med min son, sömn och matlagning. Bortprioriterat är städningen vilket gör att mitt hem ser ut som ett bombnedslag samt skolarbetet (har ju en rest som ligger kvar). Jag hade förhoppningen att lugnt och ostört få studera medan Adam var borta, men insåg snabbt att jag inte längre har en sömnig liten bebis utan en pigg ettåring med äventyrslust. Jag fullkomligen älskar hans uppfinningsrikedom att få upp skåp och hans iver att undersöka allting. Vi har tagit bort benen på sängen så att Ossian ska lätt kunna komma upp och ner själv, och det gör han. Just nu vaknar jag alltid till ett glatt skrik och ett kaos hemma då han dragit ut allting utan att jag vaknat. På grund av detta har jag nu tagit för vana att plocka bort allting, som datorn, då han når upp till borden och kan dra ner sakerna som ligger där samt sluta ha mitt vattenglas bredvid sängen. Det gör att jag törstar ihjäl varje morgon, men slipper bli väckt av att en liten spjuver häller ut vatten över en. På kvällen efter att han har somnat plockar jag bort allting igen, i väntan på nästa dags röjning. Men hans små hyss gör ingenting, det är bara kul tycker jag, att han blir så glad över att hitta ett ägg, en kartongbit eller snöre. Att han lever så mycket i nuet är helt underbart, och jag hoppas han aldrig förlorar den förmågan. Det är något jag tror att vi alla behöver lära oss, att se glädjen i de vardagen. Det är ju ändå där vi lever största delen av våra liv.

OLYMPUS DIGITAL CAMERANaww, saknar att min familj är fulltalig. Men det är skönt på tumanhand också.

 

 

Leave a Reply

