Rabarberlemonad

Det blir mycket mat på bloggen just nu, men jag gör ju nästan inget annat än försöker konservera det jag har i trädgårn. Jag arbetar också för fullt med att hitta krukor då vi ska flytta snart och jag gärna vill ha kvar mina plantor. Jag kommer ha rum för det, och min förhoppning är att vi kan ha en koloni också. Eller så gör jag lite gerillaodling i skogen, det har jag gjort förut. :) Men det var lemonad jag skulle prata om, rabarberlemonad. Jag har ju två rabarberplantor som är kärnan i min odling och som troget ger skörd flera gånger under sommaren. Tredje gången nu i år måste jag skörda den. Och då man bara inte kan göra rabarberpaj hela tiden, så istället har jag testat på rabarberchutney, rabarbermarmelad och kanderade rabarber. Men det är lemonaden jag gillar bäst.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Supergott!

För att göra mitt bästa recept på rabarberlemond behöver man:

500 g rabarberstjälkar

1 vaniljstång

1,5 citron, pressad saft

1,5 dl socker

2 liter vatten

Gör så här:

Skär rabarben i centimeterstora bitar. Dela vaniljstången på längden och skrapa ut fröna. Lägg alla ingredienser i en stor rymlig kastrull och koka i 10 minuter eller tills rabarben är helt sönderkokt. Sila lemonaden genom en finmaskig sil och låt svalna. Häll upp på väl rengjorda flaskor och sätt på lock. Klart!

One comment

Leave a Reply

