Boktips!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Jag bara måste få tipsa om en bok som jag läst om 3 gånger nu den senaste veckan, Lev mer på mindre av Maria Österåker. Det är om en familj i Österbotten och hur de gick tillväga att arbeta mindre och få mer tid för varandra genom självhushållning. Precis som Adam och jag vill göra, någon gång i framtiden. Eller så bor vi på en båt i Londons kanaler. Den som lever får se.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Jag tycker boken är otroligt inspirerande med intressanta recept som är uppdelade efter fyra olika menyer och bra kapitel, så som skördetid och svampplock. Bilderna är också otroligt vackra och lekfulla. Som vanligt vill jag helst prova på kakrecepeten, då jag älskar att baka, men jag kanske överraskar mig själv med nåt annat recept.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA.

Absolut bästa i hela boken tycker jag är när de tar upp ämnet slakt. Jag är ju köttätare, men också djurvän så det är svårt för mig att äta kött. Jag provade på att leva som vegetarian men sanningen är att jag blir sjuk och orkeslös av en helt vegetariansk diet. Just nu äter jag bara viltkött eller ekokött, men tanken har funnits där att ha egna djur som man sen slaktar. Jag vet ju exakt hur de djuren har haft det. Men bara tanken på slakt har fått mig att må dåligt. Författaren mådde själv dåligt över det när de slaktade en tupp för första gången, och de beskriver det så bra, man kan verkligen sätta sig in i det. Jag kanske aldrig kan delta i en slakt, men som köttätare tycker jag att det är min plikt att åtminstone försöka sätta mig in det. Enda saken jag tycker är lite dåligt är att den är kortfattat. Men som en introduktion är den superb.

2 comments

Leave a Reply

