Karlskrona – Vikingabyn

Snart ska jag ut i skogen och försöka mig på att plocka blåbär. Förra gången kom vi hem med myggbett istället, så nu har vi rustat upp med myggmedel och bättre myggtåliga kläder. Vi får se hur det går. Men innan jag går tänkte jag visa några bilder från när jag var i Vikingabyn i Karlskrona. Det var så häftigt, och de kämpade verkligen för att göra det autentiskt. Vi fick prova på bågeskytte, baka bröd på vikingavis och fick en guidad tur runt hela byn. Allra häftigast var husen tyckte jag som de gjorde precis som vikingarna byggde dem. Genom att kleta lera och kobajs på väggarna, och genom att sy taket. Inga spikar alltså, utan nål och tråd. De höll även efter gräset som vikingarna gjorde, genom att låta får gå lösa och beta. Tänk vilket arbete som ligger bakom byn. Åker gärna dit igen!

OLYMPUS DIGITAL CAMERANygjord runsten. Vi fick veta att de faktiskt hade en runhuggare som kom och gjorde dem. Och att runstenarna faktiskt var målade, precis som på bilden.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Brödbakning pågår. Tyckte det var väldigt intressant, men lite farligt då de hade öppen eld och jag har en busig bebis. Men kul var det!

OLYMPUS DIGITAL CAMERABusungen i farten. Han stod faktiskt upp för första gången när vi var här. Mina småbröder sprang före och busade, och jag tror Ossian ville hänga på så då reste han sig utan stöd och försökte ta ett steg. Säkert i en minut stod han och jag blev så stolt. Men sen dess har han inte velat testa på, så jag tror nog att vi behöver låna ett par busfrön så att han blir motiverad igen. OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Vikingahus. Med sytt tak och kobajsväggar. Tänk att bo här, det skulle jag tycka om. Vartfall sommartid. Vintertid är dock en annan fråga.

Men nu måste jag ut och kila. Blåbären väntar.

 

 

One comment

Leave a Reply

