Karlskrona – Aspö

Hej igen!

Äsch jag är skitdålig på att blogga,  men den här gången har jag en bra anledning: sjukdom. Har varit sjuk ända sedan jag kom hem från Karlskrona för två veckor sedan. Jag hade en smått stressig hemresa från Karlskrona och fick sitta 4 timmar med min sons spya i håret, då han var kräksjuk under resan. Frånvaron av dusch på tåget skapade ett så stort trauma att jag intog sängläge när jag kom hem, och gick upp nu idag. Som pricken över ett dåligt skämt glömde jag också en påse med min bärsjal och favoritklänning på tåget. Hoppas den dyker upp på SJ’s hittegodsavdelning snart.

Men tiden i Karlskrona var underbar, med sandstränder, utfärder, och allmänt prat. Det är det bästa med semester, man får tid att prata! I vardagens stress blir det mera, “hej, vad gör du? åh, låter bra, men du, jag måste gå, vi hörs väl igen”. Men semesterprat, ja då avhandlar man ämnen som CV:n (enligt min bror sög min, så vi jobbade på att göra den bättre), vikingar och när det kommer till min familj, fiske och båtar. Mycket båtar. Och såklart Viktiga Saker. Så nu har jag fått ur mig pratbehover för tillfället. Men det kommer väl snart igen.  Men vartfall, nu kommer vi till det bästa. En hel massa bilder på saker jag tycker är fint. Varsågoda och njut.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Som Karlskronas just nu snyggaste båt. Älskar mastarna! Och att den är döpt efter Chopin.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Ulliga svanbebisar. Kan knappt bli sötare än så här.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Jag och Ossian på fågelö. Precis bakom mig i vassen fanns det faktiskt en fågelbo med ungar i. Jättesöta var dem. Dock svårt att ta bild på, då det var som sagt i vassen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Ossian på Aspö. Där fanns en jättefin strand och huggormar! Så vi var försiktiga med vart vi satte fötterna.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Som sagt, fin strand.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Och åt andra hållet. Ossian tyckte sanden först var läskig, men sen lekte han gärna. Vattnet däremot var iskallt (och jag är ingen badkruka) så det blev mest strandhäng.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

På Aspö finns det också en plats som heter Kastellet. Dit åkte vi efter bad och mat. Kastellet är en gammal militärborg som nu är omgjord till resturang och café samt museum. Faktiskt så fick vi veta att Kastellet aldrig har blivit intagen av en främmande makt och det gjorde Katarina den Stora så arg att hon kallade Kastellet “den grå lusen”. Det fick verkligen mitt historikerhjärta att banka mera.
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Mina fötter förevigade på Kastellets mark. Tänk, här har det gått kanske tusentals soldater innan mig och försvaratSverige.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Lång korridor. Här skulle jag kunna tänka mig att bo sommartid. Vintertid dock skulle nog vara alldeles för kallt.
OLYMPUS DIGITAL CAMERAFantastisk utsikt genom fönstren.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Sådana här kaminer fanns lite varstans i Kastellet. Tror nog soldaterna värmde sig brevid dem på vintern. Jag öppnade en av dem och blev stört rädd då en död fågel ramlade ut. Så går det när man låter nyfikenheten ta över. Så efter det beslöt vi oss att kolla på fängelsehålan, men där blev det inga bra bilder. Så därför gick vi ut istället.OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Sista bilden på mig och Ossian kramandes i bärsjalen. Jag hoppas verkligen den kommer tillrätta igen!OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Som ni kan se, var nog utomhus det absolut bästa på Kastellet. Otrolig vacker miljö! Efter detta åkte vi hem igen, via färjan. Våran andra utfärd blev till en vikingaby, men bilder på det kommer imorgon. Annars blir inlägget alldeles för långt. Vi hörs nog.

Leave a Reply

