Nya glas

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Jag är otroligt klumpig. Det gör att glas är hårdvaluta här hemma, speciellt när vi har ett litet minikök med plats för en tårtspade och inget mer. Fast vi har ingen tårtspade, men ni fattar poängen. Vilket är tråkigt, då jag verkligen älskar glas, och jag blir ledsen när de förstörs. Som det fina gröna jag visade er. Men jag hittade den igen, fast i grått. Två till och med. Den ena på Erikshjälpen, och den andra på Myrornas. 25 kronor tillsammans var inte så mycket, och grått är ju stiligt det med. Men gröna är ändå finast, så jag har bestämt att medan jag letar det gröna, ska jag också samla ihop 6 st av de gråa och sedan ge det till någon som gillar gråa glas mer. Jag är dock fast besluten att inte panga dessa. Så därför gjorde jag gjorde jag en google-sökning, för att hitta tillverkarn. Det är franska Luminarc, och det ska vara från 70-talet, om man får tro en säljare på Tradera. Och det får man. Jag fick också lära mig att det finns i rött också, och i olika storlekar. Och att det ofta misstas för ljuslyktor. Men det är dricksglas. Så, nu vet vi det.

Det blå glaset då? Ja, jag har ingen aning om vad det kommer ifrån. Men efter gult, rosa, grönt och korall, är nog blått min favoritfärg. Den har en fin tyngd också, så jag har förhoppningen att det inte ska gå sönder så lätt. Och för 15 kronor, kunde den få följa med hem.

Leave a Reply

