Chiliplantor

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Adam älskar chili. Och jag älskar att odla, jag har 14 krukväxter och ett trädgårdsland som bevis på detta. Så under hela våren har jag varit på jakt efter chiliplantor eller fröer. Jag hittade på bästa hemsidan Runåbergs fröer, men jag fick aldrig tummen ur och beställde dem. Det kom så mycket annat i vägen. Men förra veckan hittade jag ett par stycken, på butiken Popsi. Linda – som äger butiken, var så snäll att jag både fick rabatt och två för priset av en. Men sen kom det andra problemet, jag hade inte tillräckligt många krukor. Så då gick jag och köpte ett par terrakottakrukor att ha så länge. Fina faktiskt när de börjar få lite patina. Men nu har ett tredje problem uppstått, jag har slut på jord. Hur man nu kan ha det när hela världen är gjord av jord. Men det blir lätt att ordna!

Så, i väntan på jord står mina chiliplantor på en av mina favorittallrikar. Nästan 100 år gammal, mönstret heter Wallmo och är från Rörstrand. Äggvattnet (som är bra för att ge plantor näring) ligger också i en Rörstrand-skål, men av nyare modell. Gjort av Filippa K. Den nya har en nagg, medan Wallmon är i perfekt skick. Lärdom av det? Jo, gammalt var gjort för att hålla. Nu hoppas jag vartfall att mina plantor får frukt. Den som väntar, får se.  Och med detta inlägg presenterar jag en ny kategori – Blommor och grönt. För som sagt, att odla och fixa med blommor, det tycker jag är otroligt kul.

Leave a Reply

