Konsumentmakt – Hitta billigt och ekologiskt

OLYMPUS DIGITAL CAMERAKolla på den här bilden. Detta är makt – konsumentmakt. Nästan allt är ekologiskt, det som vi köper hem i matväg. Ja förutom alpro soyan då, men den brukar vi normalt sett inte köpa. Ibland måste man få unna sig men det är mer undantag än regel. Ekologiskt är både gott, nyttigt och inte så fasligt dyrare än vanlig mat. Det ni ser på bilden kostade ungefär 600 kronor, och då räcker det till oss för en vecka. Med tanke på att konsumentverket säger att vi ska ha ett matkonto på ungefär 6000, klarar vi oss bra och med god marginal.

Så här gör vi för att äta ekologiskt: Då våran lokala ICA-butik hade en kampanj på ekologiska varor, passade vi på att fylla på med basvaror. Oljor, mjöler och saker som går att frysa, till exempel bär är bra saker att lägga upp ett lager på. Vi köper inte så mycket kött, för kött är dyrt, men då jag mår dåligt av att helt utesluta kött ur min kost, köper vi nån förpackning då och då. Strömming är något som ofta köps hem, då det är så billigt, annars blir det nötfärs eller vilt, då jag aldrig sett kyckling eller fläsk som ekologiskt i butik. Bröd bakar vi mestadels själv, men ibland köper vi gårdagens bröd hos bagaren. Riskakor har blivit en stapelvara hemma hos oss, då Ossian älskar dem. Tur att det finns både billiga och ekologiska osaltade i butik. Vi gör faktiskt ganska mycket själv, som eget ketchup och egen musli, och på det sättet lyckas vi hålla nere priserna, samtidigt som vi sparar pengar. Den tid vi spenderar i köket passar vi också på att läsa, lyssna på musik och prata med varandra, medan Ossian leker på golvet. Gör man storkok kan man frysa in också! Att konservera är också lätt, om man vet hur man gör. Investera i Vår Kokbok, och du har kommit en bit på vägen. Glasburkar kan man göra rent gamla matburkar och återanvända. Jag kollar aldrig bäst före-datumet i butiken. Det är oftast missvisande. Jag kollar hellre på färgen, konsistensen och smaken. Förra veckan kom jag över 3 kg ekologiska morötter för 15 kronor på affären bredvid mitt Campus. Butiken reade ut dem för de skulle ha gått ut samma dag. Nu, en vecka senare är de fortfarande lika fräscha som när jag köpte dem. Om ni kan, odla också eget för att dryga ut kassan. Har ni inte lyxen att ha ett eget trädgårdland, fråga eran hyresvärd snällt om ni får anlägga på gräsmattan utanför. Det gjorde jag, och nu har jag både rabarber, morötter, jordgubbar och kryddväxter att njuta av. Annars är krukor + balkong guld värd. Något vi försöker undvika att köpa, men som är svårt för en med sockerberoende, är sötsaker. Just nu går jag på 6 veckor detox, för att må bättre, och spara pengar. Socker och sött är ju bara tomma kalorier, bättre att satsa på något vettigare, till exempel frukt och grönt. Det får man tag på billigast på marknader. Där heter ekologiska varor oftast obesprutade. Om man inte har en lämplig marknad i närheten, är Willys ekologiska grönsaksdisk billigast. Bäst (och dyrast) tycker jag är Konsum dock.

Jag känner att detta nog kommer bli en följetong, finns mycket att prata om. Att kunna njuta av billig och ekologiskt mat, det är konsumentmakt. Vad alla måste fråga sig, är vad de prioriterar, och det är där du har makten. Ingen annan kan göra det valet åt dig, förutom du själv! Själv är maten viktig för mig. Jag vill kunna må bra, och den maten jag äter ska kunna göra bra, även fast jag lever billigt. Frågan är, vad är viktigt för dig?

Leave a Reply

