Bytardagslust

Bytardagslust

Bild tagen av Folkbladet.

Räck upp en hand, ni som samlar! *Räcker upp handen* Jag är tyvärr en samlare av kaliber. Jag har överfulla skåp, garderober, förråd, av allt möjligt. Jag gillar saker, jag gillar att ha saker hemma för att de är bra att ha, och vill absolut inte slänga nånting. Tänk om jag ångrar mig?!

Men nu, under våren, har jag utmanat mig själv. Att minska mina ägodelar med en fjärdel. Att bara ha kvar saker jag trivs med, och älskar, och använder. Att börja använda arvegods istället för att ha det dolt i skåpen. Att inse att jag aldrig kommer komma i de kläder jag har i storlek 34. Att vårda de saker jag har, och göra mig av med de saker jag inte har plats för. Och det går! Mitt absolut bästa tips är bytardagar. Jag går på varenda bytardag jag kan hitta, och har blivit intervjuad i lokaltv och lokaltidning om det. För det är så otroligt praktiskt. Jag lämnar av saker jag inte vill ha, och får tillbaka saker som jag kan ge till vänner och familj, eller unna mig själv med en ny fin tröja. När bloggen var på engelska skrev jag ofta om mina bytardagarfynd, det kändes så bra. Och om man inte vill ha det, om det inte passar, kan man alltid lämna tillbaka den till en annan bytardag, ge till en vän, eller skänka till Röda Korset.
Varje gång jag går till en bytardag har jag med mig åtminstone 30 saker. Varje gång kommer jag hem med kanske fem. Jag har blivit otroligt mycket mera kräsen, nu när jag försöker minska min prylhög. Och faktiskt, jag har mera lust till livet, nu när jag inte tyngs ner av saker.
Andra bra grejer med bytardagar att de är ekonomiska, miljövänliga, plus att det blir lättare att städa. Du har ju inte lika mycket saker att hålla ordning på!

Nu kommer inte nästa bytardag vara på en halv evighet, men jag samlar ihop saker i en låda i källaren, som jag sedan tar med mig dit. Och sakta men säkert så kommer mina prylar bli färre – och de jag behåller, de är de saker jag älskar.

Leave a Reply

