Granola

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Jag älskar müsli. Varje dag sedan jag flytta hemifrån (med några få undantag) har jag ätit yoghurt och müsli till frukost, och jag tröttnar aldrig. För ungefär ett år sedan började jag göra egen, då ingen av de sorter som fanns i affären var tillräckligt fruktiga i mitt tycke. Jag testade verkligen allt som fanns i hyllan, oc bara Finax 45% fruktmix var god, men inte ekologisk. Så den gick bort tyvärr. Sedan dess har jag experimenterat med olika sorters müsli – och har nu hittat en ny favorit. Granola. Det är en slags müsli som är otroligt populär i USA, och jag har utifrån det här receptet gjort min egen version, då orginalet var alldeles för sött för mig. Här kommer vartfall min version på granola, som jag skulle kunna beskriva som sött med sälta, då jag har ganska mycket salt. Vill du ha mindre salt? Minska med hälften.

Ingredienser:

6 och 1/2 dl havregryn (jag väljer ekologisk, men vill du ha garanterat glutenfritt välj ren havre)

2 tsk kanel

1 tsk havssalt

60 ml rapsolja

80 ml flytande honung

1 tsk vaniljpulver

3 dl torkad frukt (välj vad du gillar, jag brukar blanda torkade plommon, dadlar och russin)

1 dl hackade frön eller nötter (här väljer jag solroskärnor och linfrön)

Gör så här:

Värm upp ugnen till 150 grader. Blanda alla ingredienser förutom den torkade frukten och fröna i en stor bunke, tills all havre har en lite blöt konsistens. Sprid ut blandningen i en långpanna eller en flapjack-panna (den på bilden) klädd med bakplåtspapper. Baka blandningen i 15 minuter,  ta sedan ut pannan och rör om. In i ugnen igen och baka granolan tills den fått en gyllenbrun färg, rör om lite då och då (annars får ni flapjack). Detta brukar ta cirka 30 minuter för mig, då jag har en dålig ugn, men 5-15 minuter säger det ursprungliga receptet. Ni får testa er fram. Ta ut långpannan och låt svalna i rumstemperatur. När det har svalnat, blanda i hackade frukterna och fröna i blandningen. Förvara i lufttätt burk. Går bra att användas både i fil och i yoghurt.

Ett tips för att spara både tid och energi är att baka knäckebröd samtidigt. Både knäckebrödet och granolan ska bakas på 150 grader, så gör man det på kvällen innan har man en bra frukost dagen därpå.

Leave a Reply

