Jag tror jag är livsbalansen på spåret

Hej vad hände där? Jag försvann i nästan en vecka från både blogg, skola och facebook. Anledningen är att jag verkligen kämpar för att få ordning på mitt liv, och skapa en bra livsbalans där jag kan följa mitt barns liv, vara med min man, blogga, ha skola och allting däremellan. Och nu, nu tror jag att jag är livsbalansen på spåren! Som en minneslista för mig, de morgnar då allting går åt helvete och kanske som en inspiration till er som läser, kommer nu de saker jag gör för att må bättre.

Dagen brukar börja med att Adam tar Ossian och så äter de frukost tillsammans, medan jag sover vidare en timme till. Detta behövs då jag tar Ossian på nätterna, då jag ändå är otroligt lättväckt (alltså, jag blir störd om en person går ut i trapphuset eller om katten går och dricker vatten. Måste verkligen ha knäpptyst för att sova) och Adam inte ens blir väckt av en skenade elefanthjord. Enkel logik säger alltså att jag tar Ossian nattetid, sedan får jag ta igen det på morgonen. Vi samsover förresten också, alla tre. Då kan jag bara rulla åt sidan för att låta Ossian amma, vilket sparar tid och sömn.

Jag städar en halvtimme på morgonen, när Ossian har sin förmiddagstupplur och Adam är i skolan.  Jag diskar upp de saker vi använt till frukost, plockar undan saker som står framme, viker tvätt, dammsuger (måste göras varje dag när man har djur) etcetera. Det gör att vårat hem inte är i en total kaos, och jag får lugn och ro i själen. Fast ibland är jag lat, och går och lägger mig igen och sover en halvtimme. Det får man också göra. Sedan storstädar vi en gång i veckan, oftast på en lördag.

Vi ägnar flera timmar åt matlagning här hemma, då vi för det mesta gör allt från grunden. Allt från pizza, pasta, soppor till marmelader, kakor bröd och havremjölk gör vi själva. Det ger oss en tid att umgås tillsammans, diskutera dagen som har gått, och samtidigt gör vi något nyttigt. Då Adam och jag märkt att vi mår bättre av den mat vi lagar själva sparar vi också tid genom att inte vara så sjuka hela tiden. Tillsatsfri, ekologisk mat är nyckeln till att vi ska må bra. Gör man en stor sats också, så spar man tid. Det man inte använder på en gång, det kan man frysa in.

Teknikfri helg. På helgen, då stänger jag av dator och mobilen. Detta behövs för min egen mentala återhämtning,  samt att jag avskyr att känna mig så låst av tekniken. TV, det äger jag inte, då det är alldeles för lätt att bara sitta där och glo i timmar på nån tråkig amerikansk sitcom. Om jag verkligen vill se ett program, finns det mesta tillgängligt via nätet. Plus att det är skönt med reklamfritt. Istället städar vi, går och badar, tar långpromenader i skogen, eller mitt allra bästa, går på loppis där jag kan prata med försäljaren om föremålets historia, dregla på fint porslin och pruta! Att omges av saker med historia, som hundra andra människor ägt innan mig, gör att historienörden i mig går bärsärk.

Ta livet med en klackspark. Jag är en obotlig optimist, och tror att allting blir bra i slutändan. Jag behöver den här optimismen för annars skulle jag däcka ihop, ligga i sängen och inte gå upp, för då är det ändå ingen mening med allt. Nej, jag måste få tro att världen kommer att bli jämställd om fem år, att vi kommer klara klimatkrisen, att min son kommer växa upp till en riktigt trevlig kille, att jag och min man kommer slå världsrekordet i längst äktenskap (för närvarande 86 år) och att alla jag känner är lyckliga. Optimistiska tankar är the way to go.

Det här är alltså de saker jag gör just nu. Jag är inte fullt nöjd, för bloggen blir lidande (tråkigt!!!) och jag vill kunna få ett bättre vänskapsliv också, men det är svårt. Jag vet ärligt talat inte hur man får nya vänner. De jag känner har jag gått i samma klass med tidigare, eller går i samma klass med nu och då brukar man umgås, men hur tusan får man vänner utanför den kretsen? Det är något som jag håller på och kämpar med just nu. Sedan, att blogga mera är något jag vill så gärna göra, men inte till följd av att jag mår dåligt av det. Och, just det ja, skolan. Jag vill få bättre ordning på skolan då just nu är jag halvt förvirrad hela tiden och vet knappt vad jag gör. Går det att ordna tror ni?

2 comments

  1. Tror de flesta bloggare gör det för att balansera, få en överblick av sitt liv.. En lite mer opersonlig dagbok (sina innersta tankar behåller man själv).. Man delar med sig om vad som gör en glad, upprörd, vad man gillar osv😉 i bästa fall kanske man finner en vän, en likasinnad🙂

    Förstår att mycket tid går till matlagning men om kroppen mårbra så är det väl värt det🙂

Leave a Reply

