Linssoppa med fetaost

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Jag kämpar för att lära mig laga mat och tar varje chans jag får att testa. På mitt senaste politikermöte serverades linssoppa gjord på röda linser, ingefära och tomatkross. Så enkelt, men också så gott. Jag ville testa att göra den själv, men lite mer kryddstark så jag blandade i lite chili. Och fetaost också, för jag hade det hemma och den behövde bli använd, men det gjorde bara soppan matigare.

För att göra soppan behöver du:

3 dl röda linser

1 burk tomatkross

Färsk ingefära, lika stort som ett babyfinger

100 gram fetaost

1/2 halv röd färsk chili

Paprikapulver, kummin, peppar och salt efter smak.

Blanda linserna med tomatkrossen och kryddorna. Riv ingefäran och hacka chilin och häll i soppan. Låt det koka på medelhög värme i cirka 20 minuter. Under tiden, tärna fetaosten. Efter cirka en kvart, stjälp i fetaosten i soppan. Låt koka klart. Ät sedan med goda bladgrönsaker, till exempel krasse.

Leave a Reply

