Pelargoner och andra gröna växter

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Jag älskar blommor, plantor och doften av jord, vilket har gjort att vi i våran lilla lägenhet på 38 kvadrat har hela 14 krukväxter, plus mitt trädgårdsland utanför vårat hus som jag fick anlägga för hyresvärden. Där odlar jag rabarber, kryddväxter och jordgubbar. Och nytt för i år blir morötter. Men inomhus, där vill jag ha det blommigt, lummigt och grönt, och den absolut mest lättskötta växten jag stött på är pelargoner.  Mina två senaste tillskott är de ovan, två fina engelska pelargoner med otroligt vackra blommor.

OLYMPUS DIGITAL CAMERASom ett litet naturligt konstverk.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Jag har en gammal pelargon också, som påminner mer om en bonsaiträd just nu än en pelargon. Men genom att knipsa av alla döda löv, ge lite äggvatten och ny jord så kommer den här bli glad igen, och förhoppningsvis blomma lika bra som den gjorde förra året (hela 7 gånger!).

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Ett nytt försök är att odla vattenkrasse. Tänkte det skulle vara gott att ha i sallad sen, färskt är godast. Vattenkrasse ska ha det vått, det hörs på namnet.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Ett annat nytillskott är denna stickling av paradisträd. Den stod i våran trapp med en söt lapp, väntades på en ägare. Jag tycker ärligt talat att just sticklingen är ful, men när den väl växer till sig blir det en riktigt mäktig planta. Synd att det tar flera år innan man är där.

Just att odla känns otroligt mediativt, och att sedan inomhusluften blir bättre är bra för mig med astma. Sen skulle jag inte kunna tänka mig att leva utan plantor hemma. Ett hem utan växter är som en kropp utan själ.

Leave a Reply

