Nya Dove-reklamen

Jag har ingen TV, så reklam är ofta något som går mig förbi, men något som jag inte kunde att undgå att missa var den nya Dove-reklamen, Dove Real  Beauty Sketches. En otroligt omdiskuterad, hyllad och kritiserad reklam. Även i min vänskapskrets diskuteras den här reklamen, och jag känner att jag måste få lufta min åsikt i debatten. Kampanjen går ut på att två personer, en kvinna och en väninna till kvinnan ska beskriva henne för en skissare, och sedan jämnför man de två bilderna. Hela upplägget stinker pyton!  Att som en vuxen kvinna gå in i ett rum och sen beskriva sig själv gör att man tänker efter, granskar och kritiserar sin egen kropp. Tänk själv, om någon frågade dig “Hur ser din panna ut?”, skulle du inte tänka mer på dina finnar än på att du har en hög och fin panna? Det onaturliga fokuset på kroppen är helt föraktligt och gör oss till objekt, istället för en människa. Vilken normal kvinna går runt 24/7 och undrar över sin panna? Jag tror ingen skulle höja handen. Kvinnans väns beskrivning är också helt naturligt, det är forskat på att vi finner människor vi tycker om som mer attraktiva. De blir vackrare i bekantsskapskretsens ögon, vilket ytterligare bevisar att skönhet är något helt subjektivt. Och om skönhet är subjektivt, varför måste vi då envisas med att om och om igen göra det objektivt?

 

 

Leave a Reply

