Framtid och drömmar

OLYMPUS DIGITAL CAMERAKlänning: 60-talare jag köpte på Popsi här i Norrköping. Koftan är en gammal sliten favorit jag fick av mamma.

I veckan har vi haft besök, och besök igen av svärfar och hans familj. De kom förbi oss i tisdags (också när bilden ovan var tagen) och bjöd oss på resturangmat, frågade mycket om våran framtid och drömmar, för att sedan med ilfart köra till Abisko och norrskenet. Oj vilken svår fråga de ställde, vad vill jag och Adam göra med vårt liv? Vi ägnade veckan åt att diskutera detta, ritade bilder och skrev listor på hur vi vill att våran framtid ska se ut. En ordnad ekonomi är viktigt, men inte prio ett. Ett hus, det vill vi båda ha, lägenheten vi har nu trivs vi inte i. Ett jobb vill jag gärna ha, men det inbegriper en flytt från Norrköping. Vart ska vi bo? Adam vill storstan, jag vill se berg. Kan man kombinera detta nånstans? Höns! Gärna röda och fina. Vidare vill jag skriva en bok nån gång (skrev ju poesi förut, och vann tävlingar med dem och allt), men jag har så många historier och inte tillräckligt med tålamod. Poesi är lätt, man sätter sig ner, skriver och en sida senare är det klart. Men en hel bok, måste man systematiskt jobba i månader, till och med år innan det blir nåt resultat. En systemkamera skulle jag också gilla att ha för att bli bättre fotograf. Se palmer är en dröm det med, det har jag aldrig gjort. Se Paris är också något jag vill göra. Ha friska fina djur, och en frisk son. Ha en ny garderob med plats för mina kläder! Lära mig att laga mat och spela ukulele. Det är något jag försöker göra just nu, men det går långsamt. Lära mig att sjunga bättre. Lära mig sticka, sy. Mycket lära märker jag, men det tycker jag är så kul.

Bo i ett annat land någon gång. Frankrike, England, Bolivia, Japan är några önskemål, eftersom det är länder jag är fascinerad av. Afrika är också en bubblare, speciellt Ghana som jag faktiskt fick ett erbjudande om att åka till när jag studerade, men valde bort då jag var gravid. Men Ghana finns kvar, som min vän Deniz sa till mig.

Ja, det var väl allt i drömmars väg och framtidstankar, nu kommer jag inte på mera. Att dela med sig av sina drömmar tycker jag ger en motivation att fullfölja dem, så berätta gärna. Vad drömmer ni om?

5 comments

  1. Resa känns okej till andra länder. Bo någon annanstans går ju om man vill göra lite uppoffringar. När man har barn så har vi har det rätt bra i Sverige i fråga om vård, omsorg och skola. De satsar även på att få trygga miljöer.

    Storstad och Berg kan nog vara svårt att hitta =P.. Höns i Storstad känns också ganska svårt.. =P. Eftersom er son haft svårt att andas vid förkylningar är en storstad det bästa med tanke på miljön/luften? Fast ni kanske hellre litar på att mediciner fixar hans liv så ni kan på i city? =)

  2. Storstad och berg går bra att kombinera. Vancouver (går ju bra med brittiskt pass som samväldesmedborgare) är en storfavorit hos mig. Vill man hålla sig till Europa så är ju Zürich (rent men inte så kvinnovänligt land för småbarnsfamiljer) ett alternativ. Om ni vill hålla er till något brittiskt där bägge kan få jobb och där alternativ mat står högt på agendan så tror jag ni skulle stortrivas i Edinburgh.

Leave a Reply

