Fabriken Barnavårdscentralen

Jag har som regel för att inte skriva mycket om mitt liv som mamma och om Ossian. Visst, det blir en bild här och där, men på det stora hela tycker jag det är svårt att hitta den där balansen mellan vad som är okej, och vad som är för mycket eller för tråkigt, men nu kan jag faktiskt inte hålla mig. Idag, Skärtorsdan, var vi på Barnavårdscentralen igen, anledningen var för att Ossian har ganska svårt att gå upp i vikt och nu skulle vi få träffa en läkare som skulle göra en bedömning på honom. Visst, vi var nervösa, för i min familj är det otroligt vanligt med både gluten och mjölkallergi (vi är ju finnar hela bunten där det är gentiskt vanligare än i Sverige). Nu fick han en remiss till att testa sig för både allergier och glutenintolerans, men det är inte det jag ville skriva om utan bemötandet vi fick.

Från dag ett har det varit att Ossian är en stor kille, du kan inte bara amma honom! Räcker mjölken? Vid 4 månaders ville de att han skulle börja med puréer och modersmjölkersättning (annars är rekommendationen helamning till minst 6 månader), och nånstans där började också våra problem. Han dalade snabbt i vikt, och jag ammande nästan inget alls, för jag kände att jag inte fick det stöd, utan sköterskan sa bara mer gröt, mer välling. I december var hans vikt otroligt dåligt, och han vägde då bara 7 kilo. Min son vägde nästan 5 kilo när han föddes, så det var en otroligt dålig viktuppgång. Där och då slutade vi nästan helt med vällingen, och tog upp amningen igen, med en massa bananer och annan frukt, grönt, yoghurt och ris däremellan, och Ossian gick snabbt upp i vikt. I England var det toppen, och även fast jag var helt slut mådde han bra. Äntligen!

Sen i februari blev han ju inlagd, och då blev han mager igen. Och där och då bestämde sig BVC att han skulle få träffa en läkare, för att kolla om han har några allergier. Fast vi berättade att han varit inlagd, och magrat på grund av det. Men vi gick med på att träffa en läkare i vartfall, och det gjorde vi som sagt idag.

Engsliga och nervösa gick vi dit vartfall, var tidigare för en gångs skull, men klockan tickade och ingen kom och hämtade oss. 10 minuter senare kom en läkare med svår brytning (jag förstod ärligt talat knappt vad hon sa) och sa: Är det här Ossian? Bra, gå in där och klä av honom. Vi ska ta vikt och längd. Redan där började jag tycka det hela var olustigt, då hon inte ens sa hej men det blev värre. Läkaren vände sig sedan till mig, och förhörde mig om min familjs sjukdomshistoria, men ärligt talat lyssnade hon inte för när jag sa att två av mina bröder och mamma inte tålde gluten sa hon “så dina systrar och din mormor är sjuka”..eh nej. Sedan frågade jag om hans utslag som han har, men det ignorerade hon helt. Sedan skulle våran son undersökas. Ossian är i en ganska känslig period just nu (som alla 9 månaders), och han började gallskrika när hon tog tag i och undersökte honom. Ingen prat före, ingen kontakt, utan bara tog tag och kände och klämde och tryckte kalla läskiga saker på hans kropp. Han var enormt upprörd efter det kan jag säga. Läkaren satte sig sedan ner, skrev en remiss, och försökte sen skicka iväg oss. Jag var påstridig och frågade igen om hans utslag, men hon sa bara att det var inget. Sedan fick vi gå. Allt detta var över på kanske 5 minuter. Efteråt sa jag till Adam att jag önskade att Ossian hade bajsat på den förhatliga vågen och att det kändes som om vi var i en fabrik. Fabriken BVC. Barnsligt kanske, men är man upprörd så är man.

Eftersom jag tror på att man ska behandla barn som man själv vill bli behandlad, alltså med respekt och ödmjukhet är jag grymt upprörd över denna behandling från Barnavårdscentralen. Att från dag ett säga till en nybliven mamma att du kan inte föda ditt barn, till att kränka min sons personliga sfär är oacceptabelt och borde inte existera inom någon sjuk- och/eller friskvårdsenhet i samhället.       Att inte se mitt barn som en individ, utan en del av ett maskineri, tror jag faktiskt är grunden till att min son mår som han gör idag.

 

Leave a Reply

