Frörikt knäckebröd

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Det var otroligt länge sedan jag postade ett recept, så nu tänkte jag göra det helt enkelt. Jag har ju ända sedan jag flyttat hemifrån bakat mitt eget bröd, och börjar mer och mer intressera mig för bröd (och andra bakverk) utan vetemjöl i. Dessa knäckebröd är det senaste jag provat på, och det blev otroligt gott, speciellt med flingsalt på!

OLYMPUS DIGITAL CAMERADet är dessa ingredienser jag använde, ja förutom kokande vatten, som är ganska svårt att få på bild. För en plåt med knäckebröd behöver man:

2 dl majsmjöl (jag har inte hittat detta ekologiskt dock, så vanligt fick duga)

1 dl solroskärnor

1 dl linfrön (mortla dem för att få ut näringen)

1/2 dl rapsolja

2 dl kokande vatten

1 msk fänkålsfrön (också mortlade)

Flingsalt att strö på (detta kan man utesluta om man vill att bebisar ska kunna äta)

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Hur gör man då? Jo, börja med att värma ugnen till 150 grader. Blanda alla ingredienser utom flingsaltet och rör samman det till en gröt. När det är färdigt ska det se ut som på bilden ovan. OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Klicka ut gröten på en bakplåt klädd med bakplåtspapper. Lägg på ett till bakplåtspapper ovanpå, och kavla sedan ut gröten till en tunn platta. Efter detta är det dags att toppa! På med flingsalt, och extra mycket frön om ni känner för det. Tips: Om ni lägger på mer frön, se till att trycka i dem litegrann i gröten, så ramlar de inte av lika lätt när brödet är färdiggräddat.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Efter utkavling och toppning ska hela härligheten in i ugnen, och där ska den vara i 45 minuter minst. Eller om ni har min knäppa ugn, en timme. Under tiden som det gräddas kan man göra något annat, jag pysslade med papperspåsar, men mer om det senare. Brödet är klart när det är hårt, och har fått en fin färg. Låt det sedan svalna lite och bryt sedan brödet i bitar.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAEller ät det kokhett med massa smält smör på, som en annan tokfrans.

7 comments

Leave a Reply

