Ärtigt värre

OLYMPUS DIGITAL CAMERAÄrtpåsar i fina tyger. Några är tyger från svärmor, några fann jag på Panduro. 

När jag var gravid med Ossian boade jag som tusan en period, och något som skapades då var dessa ärtpåsar. Jag ville så gärna göra något åt mitt barn, men hade ingen symaskin då (men det har jag nu tack vare Adam) så då sydde jag dessa för hand. Med tredubbla stoppstygn runt hela påsen, för jag ville inte att min bebis skulle slita den i stycken. Jag lät också alla som kom på besök att försöka dra i stygnen och slänga påsen hej vilt, sådär som barn gör. Jisses, var nog ganska orolig som gravid, nu när jag tänker så här i efterhand.

Men vartfall, nu i dagarna tog jag äntligen fram dessa leksaker till Ossian så att han kunde leka med dem, och de blev poppis direkt. Jag fyllde ärtpåsarna olika mycket och gjorde olika storlekar på dem, men enklast är att göra två fyrkanter, kanske 15 x 15 centimeter, och sy ihop det, antingen för hand med stoppstygn (fast kanske inte tredubbla) eller med symaskin. Lämna en liten öppning för fyllning. Jag använde vanliga gula ekologiska ärtor som fyllning, men bönor, vete eller nåt liknande skulle funka bra det med. Med hjälp av en tratt blir det vartfall lätt att fylla dem, minst till hälften är min rekommendation. Sy sen igen öppningen för hand. Klart!

Leave a Reply

