Vårförberedelser

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Ute är det kallt, och snön döljer mina jordgubbsplantor igen, men jag har inget emot det, för våren har redan varit här, då jag redan fyllt år. Så i glatt självförnekelse pyntar jag för fullt här hemma för att välkommna den bästa av årstiden, Våren. Speciellt påsken närmar sig med stormsteg, och igår i snöslasket letade jag och Adam efter kvistar och döda torkade blommor (snödropparna syntes inte till) för att göra årets påskris.
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Risinsamlandet gjorde mig otroligt hungrid, så samtidigt som jag pyntade riset gjorde jag omelett, för den är vårmat för mig, och kommer nog alltid vara. Enkelt och gott, jag vispar bara ihop 3 ekologiska ägg (viktigt!) hackar en paprika och kryddar med vitlök och svartpeppar.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Men mitt påskris då? Jo, det är ju min favorithögtid, Påsken, så riset är viktigt för mig. Färska björkkvistar fick två sorters fjädrar på sig, pastelliga blå jag hittade på Ica här i stan, och naturfjädrar som jag hittade på min och Adams smekmånad i England. Jag ägnade hela veckan åt att samla in dessa fjädrar för jag tyckte de var så vackra, och hade en hel påse full. Nu börjar den påsen sina, men det ger ju mig bara ytterligare en orsak att besöka ön.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Mitt risiga ris ställde jag i mitt senaste porslinsfynd, en kanna från norska Kirsten Dekor, i mönstret Saturn. Nu funderar jag på vilka andra dekorationer jag ska göra till mitt påskris…kanske fina ägg?

3 comments

Leave a Reply

