OLYMPUS DIGITAL CAMERA

50-talsfest

OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Hej alla!

Oj har verkligen blivit inspirerad att klä ut mig igen, och ikväll är det 50-tal som gäller. Är ju sista festen med klassen innan examensdags, så jag gick verkligen fullt ut. Hittade denna söta klänning på Myrornas för en hundring, och har sedan kämpat halva eftermiddagen med att göraVictory Rolls, med Peggy March i bakgrunden. För att vara första gången jag gör dem är jag supernöjd! Strumpbyxorna är nya, och skorna är från 70-talet, så blev inte riktigt 50-talstrogen, men jag känner mig ändå fin. Nu ska jag sticka iväg till festen, håll tummarna för att mina rullar håller i blåsiga Norrköping.

6 comments

  1. Överblick:
    1560 – Drottning Elisabeth av England blir första ägare till ett par silkesstrumpor
    1589 – Stickmaskinskonstruktionen uppfinns av pastor William Lee
    1816 – Konstruktionen till den första rundstickningsmaskinen uppfinns i England
    1838 – Första ångdrivna stickmaskinen för strumpor tillverkas i USA
    1839 – Första patentet för ångdrivna rundstickmaskiner i USA
    1850 – Amerikanskt patent för nålar med låsfunktion
    1857 – Engelskt patent för första fullt utvecklade stickmaskinen
    1937 – Nylon uppfinns av dr Wallace Carother på företaget DuPont
    1959 – Spandex uppfinns

    Under 1920-talet började den moderiktiga längden på kvinnors kjolar att minska så mycket att benen började synas. Eftersom kvinnorna på den tiden inte gärna ville visa sina ben bara ökade genast efterfrågan på långa skira strumpor som täckte benen. Då varken nylonet eller strumpbyxorna var uppfunna än var det som fanns att tillgå strumpor tillverkade av silke eller konstgjort silke (även känt som rayon). Nylonfibern, som utgjorde grunden för tillverkning av de första strumpbyxorna, uppfanns i slutet av 1930-talet av en man vid namn Dr. Wallace Hume Carothers i ett försök att hitta ett substitut för naturligt silke. Dr. Carothers var då verksam som forskare vid den amerikanska kemikoncernen Du Pont.

Leave a Reply

