Det stora inlägget om mitt vardagsrum

OLYMPUS DIGITAL CAMERAMitt fina lilla vardagsrum. Komplett med bebis.

Under ett par dagar då vi inte var sjuka här hemma, så passade vi på att möblera om i våran lilla tvårummare. Jag är en ganska ombytlig person, och kände inte alls för hur det ser ut, och medan jag passade bebis fick Adam följa mina direktiv och flytta på allt (tro inte nu att jag är lat, är inte rädd för att hugga in men jag är den som har mjölkfabriken så att säga). Det var mycket gnat, men efteråt fick jag höra att jag var en Leonardo för när det kommer till heminredning. Ja, är väl bra betyg från maken alltså.

Men till saken, jag hade tänkt att visa den delen jag trivs allra bäst i, även fast det är lite småfix kvar. Här har ni vårat fina vardagsrum.  Soffan har Adam köpt, den fick han välja helt själv (eftersom han flyttade in till mig) men jag har ingenting emot den. Tycker den är helskön att sitta i, och arbetar just nu på att fylla den med kuddar. Mattan kostade 50 kronor, är från 60-talet och dammar som av bara den. Men den är härlig lurvig så den får stanna.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Världens bästa kudde enligt mig. En uggla med hatt, hur underbart kan det inte bli? Från H&M Home. 

OLYMPUS DIGITAL CAMERAKorgstolen är min nya stolthet. Har letat länge efter den. 

Korgstolen är min nya favorit här hemma. Ända sedan jag flyttade hemifrån har jag letat efter ett sittdon som heter duga, och förra året såg jag ett modreportage där modellen satt i korgstolar. Och vilka stolar, de såg ut som troner! Kläderna däremot, de kommer jag inte ihåg. I januari hittade jag en korgstol, men den var målad vit, och då ville jag inte ha den (har lite svårt för vitt). En vecka senare hittade jag en till, omålad, men ack den var dyr. 500 kronor var prislappen, och för en student är det mycket pengar. Men jag gick förbi den butiken, och suktade. Efter att jag hade kommit hem från min praktik i Karlskrona, gick jag tillbaka till affären, och då hade de sänkt priset till hälften. Då slog jag till, och efter ett stolt spatserande hem med stolen genom stan, är den nu min. Min nästa jakt är en kompis till denna, men då blir det nog snarare en redig fåtölj.

Kuddarna då? Ja, den ena är från Lagerhouse, och den andra är från H&M Home, och jag tycker de är mysiga. Nu letar jag efter nästa kuddinköp, det blir nog en Bettykudde när jag får råd. På bokhyllan bakom, som fungerar som rumsavdelare, finns det böcker såklart, men också allmänt krimskrams, presenter, en stor fin gul plåtburk som döljer tråkiga elektronikprylar. Högst upp i en röd påse och en lika röd hattbox finns Ossians leksaker när han inte leker. Som ni ser är rött ett tema hemma hos oss (ni skulle se köket!). Bokhyllan själv en vanlig hederlig IKEA-sak, men vi köpte den second hand. Den duger tills vi hittar något annat, eller får plats att platsbygga en egen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Ovanför soffan tyckte jag den kändes lite kalt, och en nödlösning blev denna lina med fina saker hängdes. Det blev något av ett musiktema, med bilder från Ossians första konsert, fina gamla notblad som jag fyndade för en tia styck och min ukulele, som jag försöker lära mig att spela, men får svårt att finna tid. Planen är att hitta fina ramar till alltihopa, i olika färger och storlekar, för att åstadkomma något som detta. Förutom då att jag inte har råspont (avundsjuk!).

OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA

I de två fönster i vardagsrummet, finns de fina sakerna, de som alla bör se. Kronjuvelen är i min mening den vita lampan som min morfar har gjort. Den lilla ljusstaken är Adams, en traditionell judisk ljusstake (men be mig inte att stava till namnet på det, för det kan jag inte). Boxen är också Adams, men armbanden är såklart mina. Hittade de på loppis, eller i paket av olika slag, och i vanliga butiker. På andra sidan fönstret står böcker från biblioteket och en grön vas, som var en av de första saker jag köpte när jag flyttade hemifrån. Också den från Lagerhaus.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Det andra fönstret är ganska tråkigare. Döda växter i fina blomkrukor. Jag ska dock köpa engelska pelargoner och sätta dem däri. Så att man får lite vårkänsla i hemmet. På andra sidan hittar vi en av Ossians dopgåvor, en vacker speldosa som han fick av min mamma. Som dock fortfarande saknar bild, attans, det måste rättas till. Samt min fina Gaudilykta från Cult design.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Eftersom vi alltså bor i en liten liten lägenhet, är vårat vardagsrum också sovrum. Min och Adams säng finns på andra sidan IKEA-bokhyllan och kallas för “sovrummet”, medan Ossian sover under tavelväggen, vaktade av min morfar. Det känns fint på nåt sätt att han håller koll på sitt barnbarnsbarn. I Ossians säng hittar vi sängkläder från Åhléns, och en samling nallar. Vissa är ärvda, andra har han fått, en är handgjord (den med den stora flugan) och de är både från Sverige och England. Precis som min Ossian.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Adams och min sovrumsdel är inte så fint för ögonblicket (stora hål i väggen bland annat) så jag avslutar denna bildkavalkad med att visa mitt projekthörna. Två fyndade tavlor som båda behöver nya ramar, två vägstenar som jag hade tänkt göra om till bokstöd…när tiden finns, en liten avlång cementplatta som ska bli en skylt, och en häftig vas som jag bara var tvungen att ha, men egentligen inte har någonstans att ha den. Så den får stå där den står.

Så, ett litet inlägg från mitt prylmyllrande hem på 38 kvadrat. Hur ser det ut hemma hos er?

One comment

Leave a Reply

