Lördagstulpaner

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Det är tulpansäsong, det kan inte ha undgått en enda människa. Och jag älskar det, och utnyttjar det till fullo varje år. Varje lördag, som mitt stora helgnöje under vårvintern, går jag ut och letar upp den perfekta tulpanbuketten. Det spelar ingen roll om jag inte är hemma, då får den högt ärade värden stå ut med att ha en bukett krispiga tulpaner på bordet (inte för att de brukar klaga). Mina favoriter är de rödgula, de som ser ut att nästan stå i brand, men i år har jag lovat mig själv att låta tulpaner i andra färger komma innanför mina dörrar.  Rosa och röda köpte jag när jag var hos mamma, eftersom de passar in på hennes personlighet. När jag kom hem blir det snarare vita och gula (och ett fåtal rödgula, för de kan jag inte motstå) för de passar så bra med ljuset hemma hos oss. Klippa stjälken, och sen i kallt vatten och låta dem stå kallt, så förblir de vackra hela veckan. En sann njutning, som en fattig student unnar sig.

Leave a Reply

