Kom hit eller håll dig borta. Lek inte med barnet som du vore en katt, och han en råtta.

Ett barn. En pappa. En telefon.

Barnet ringer, jag sitter bredvid, vid min dator och lyssnar. Tonen är först glad: Hej ****. Svaret blir som alltid; jag heter inte **** jag heter pappa. Barnet, lite hoppfullt på rösten: Jaha, okej. Men du sa förut att du skulle komma på lördag. Det är lördag nu, kommer du idag? Nej, gubben, jag har inte råd. Men snart så, då kommer jag. Barnet, nu lite upprörd: Jaha, men jag trodde du skulle komma nu. När kommer du då?!

Turerna med samma fråga och samma svar fortsätter nån minut. Samtalet avslutas, jag kollar på klockan, det har bara gått 3-4 minuter sen det glada hejet, men situationen har förändrats totalt. Barnet, med gråten i halsen, kommer fram till mig och ger mig en kram. Jag kramar tillbaks, han ler lite försiktigt och går sen sin väg. Själv sitter jag kvar, och känner hur ursinnet rasar i mig. Hur understår sig karln?

Detta drama har spelats upp för mig allt för ofta de senaste veckorna. Det lilla barnet som ringer i telefon, frågar efter den stora hjälten, den rolige, den som man ser upp till. Och får samma svar hela tiden, jag har inte råd. Jag jobbar. Jag kan inte komma. Och den lille blir återigen sviken. Av den person som borde vara och vilja vara med sin son, en härlig liten kille på 5 somrar. Men det sker aldrig. Om han hade velat komma, denna “pappa” hade det skett vid det här laget. Pengarna skulle varit ihopsparade för länge sedan.  Men han fortsätter att ringa, fortsätter att säga, jag kommer snart. Det är nog det som gör mig mest arg, denna katt- och råttalek med en liten människas känslor. Den ovarsamma, nej den brutala hanteringen av 5 år gammal pojkes liv, en som inte förstår vad som händer, utan bara känner att pappa inte vill komma och träffa honom. Till denna pappa, och till alla andra vars uppgift är att skydda och ta hand om barn, kom hit, och var med ditt barn. Annars håll dig borta från deras liv. Du bara förstör annars.

 

One comment

Leave a Reply

