Sommarläsning

Sommar, sol och böcker. Eller sommar, regn och böcker. Spelar ingen roll vad för väder det är ute, när det är sommar då djupdyker jag i olika ämnen som fascinerar mig. Just nu läser jag mycket böcker om föräldraskap, om den fina föräldrafilosofi jag tror på och uppfostrar min son genom. Växa – Inte lyda är nog den bok som handlar mest om det av alla jag läst hittils. Den är så fin, om en barnläkares syn på föräldraskap och om budskapet om att uppmuntran och tro på sig själv skapar starka självständiga individer. Även Jag törs inte men gör det ändå behandlar samma ämne, men det var till större hjälp för mig själv än för mitt föräldraskap. Jag kände igen vissa delar av min egen barndom och fick många “aha”-känslor där. Lyhört föräldraskap står näst på tur när det gäller djupdykning i föräldraforskningen.

Och som vanligt har jag alltid några miljöböcker på g. The imperfect environmentalist är som ett uppslagsverk för miljömedvetna och Makt, Plast, Gift och Våra barn är Ethel Forsbergs (KEMIs gamla chef) bok om hur plastlobbyismen fungerar.  Skönlitterärt läser jag mig igenom Fredrik Backmans böcker, just nu Min mormor hälsar och säger förlåt. Jag skrattade högt flera gånger åt den boken, vilket aldrig hänt förut. Så gott betyg där! Och sen två klassiker, Selma Lagerlöfs Gösta Berlings Saga läser jag varje sommar. Jag älskar den för alla beskrivningar och mystik blandat med allvar och livsvisdomar. Och Amos Oz bok En berättelse om ljus och mörker. Poetisk titel om en ganska mörk historia som leder mot en domedag. Som motvikt mot Backmans bok.

Sist men inte minst läser jag Leo Buscagligas bok Leva Älska Lära. En helt fantastisk bok som verkligen får en att tycka om både sig själv och alla andra. Jag läser den långsamt, då jag måste begrunda varje sida känns det som. Och sen läser jag om nålbindning med, för nöjes skull och de fina bilderna. 

Det var min sommarläsning det. Nu undrar jag, vad tar ni med er till stranden/fiket/släkten i sommar?

4 comments

  1. Åh, jag tar mig inte tillräckligt tid med läsning inser jag nu. Älskar att läsa, men är så uppe i allt annat att jag inte tar mig den tiden. Vintern är nog mer min läsårstid!

    Men Utvandrarsviten är ett gäng böcker jag ständigt återkommer till.
    Games of Thrones-böckerna vill jag också läsa, har bara läst den första (var en riktig fantasyälskare en gång i tiden, haha).
    Annars är bra biografier alltid intressant, men har inte koll på om det finns några nya spännande ute nu?

    1. Alla bra böcker, även fast jag tycker Game of Thrones är blodig (ogillar våld även i böcker och film). En bra biografi jag fick tips om idag är den nya om Tove Jansson. Beställde den från bibblan. Så tips!

Leave a Reply

