Om amerikanska matbloggar, mandelmjölk och bananbröd

Ibland önskar jag att jag kunde skriva mer som de amerikanska matbloggarna. De som kan ha ett recept på 3 ingredienser men ändå skriva en hel novell om maten. De lyckas på något sätt knyta samman sina minnen, sina känslor, tips på vart man kan hitta alla underbara ingredienser (i USA såklart! Allting finns ju där) och ta förföriskt vackra bilder. Jag har aldrig hittat en svensk blogg som kan göra likadant, därför är många av de matbloggar jag följer amerikanska. Ett bra exempel är Oh She Glows, en amerikansk veganblogg. Så här ser hennes inlägg för mandelmjölk ut, glöm att jag kommer att bli så duktig. Sen att var och varannan kotte verkar ha mason jars och kitchen aid maskiner, ja det får mig att vilja flytta in i deras kök. Det är självklart hennes recept jag har följt på mandelmjölk, så otroligt gott och sött.

Men för att åtminstone bevara något av min värdighet kommer här ett recept på vad du kan göra med mandelpulpan. Nämligen ett otroligt gott, nyttigt och värmande bananbröd att dela tillsammans över ett gott glas mandelmjölk. Jag gillar att doppa bröd i mjölk och just denna är en favorit hemma då jag har en son som älskar allting som innehåller banan. Bäst direkt ur ugnen med en klick syrlig marmelad om du inte gillar dopp.

Ta 1 dl av mandelpulpan och blanda med1 dl kokos, 4-6 dadlar, en medelstor mogen banan och 2 msk kokosolja. Blanda först dadlar och banan (i matberedare), och ha sedan i övriga ingredienser med mandeln sist. Bred ut på bakplåtspapper och sen kan man göra på två sätt, beroende på om man vill ha raw eller inte. Man kan torka i ugn på 50 grader med öppen lucka tills brödet blir torrt vilket kan ta allt från ett par timmar upp till en dag. Eller så kan man köra upp till 200 grader i 15-20 minuter. Valet är ditt, jag gjorde själv det senare med dessa ovan.

Åh förresten. Jag har uppdaterat både min “Om mig” sida samt sidan om mina favoritbloggar. Har ju inte gjort det på två år så det var dags nu kände jag. Ta gärna en titt.

One comment

Leave a Reply

