Kort lästips om plast

Egentligen skulle jag blogga om mandelmjölk men tekniken är inte med mig idag, därför kommer den senare. Därför kommer ett kort tips istället på Naturskyddsföreningens nya plastrapport (sammanfattning).  Kontentan i den hela 200 sidor långa rapporten är plast är farligt både för människor, djur och natur. Ingen nyheter där inte. Det största problemet med plast i Nord-länder (som Sverige) är att kemikaliesäkerheten och den diffusa kemikaliespridningen är alldeles för dålig. Vi sprider kemikalier runt omkring oss utan att ens veta vad kemikalierna gör. Majoriteten av dessa kemikalier kan man finna, ganska lättlösliga också, i plast.  Denna kemikaliestinn oljeprodukt är en framgångsssaga sett till det ekonomiska, men har tyvärr visat sig leda till både grymma lidande sett till djur och miljölivet (kolla dokumentären Midway om ni inte tror mig) och stora hälsoproblem hos människor. Allt detta har vi fått veta i efterhand, vilket säger något om det etiska synen hos plastföretag, och de myndigheter som stödjer dem. Jag rekommenderar alla som har tid och ork att läsa igenom hela rapporten då den beskriver plastproblematiken utifrån olika länders vilkor. Något som är beundransvärt, då plast är ett problem för hela världen. Själv fick jag ny energi till att fortsätta plastbanta mitt hem, ett steg i taget.

 

One comment

Leave a Reply

