Ta ingen skit, ta ett smultron.

Midsommar kom och gick och jag blev helt utslagen av trötthet efter alla besökare, därav frånvaro. Jag tror nog min förkylning gjorde sitt till, men nu är den äntligen helt borta. Himla skönt det! Nu njuter jag till fullo av sommaren som är här, även fast det har blivit ganska mycket kyligare ute.  Men sommar är det ändå, både blommor och smultron finns att plocka och faktiskt så har även blåbären blivit mogna. Det är helgens projekt, att få hem dem! Sommar och friluftslivet behövs, både för min hälsas skull men ännu mer nu, med tanke på strul med jobb och dylikt som jag har haft, vilket leder till en någon tajt sommar ekonomiskt sett. Jag menar, en hink gratis blåbär kan hjälpa till vilken plånbok som helst. Och sen är det gott också.

Anledningen till det tajta ekonomiska läget är att jag blev uppsagd. Som några av er kanske vet skulle jag jobba på Bråvalla, men blev hemskickad då jag efterfrågade ett arbetsavtal. Jag tänkte främst på Ossian då när jag efterfrågade det, om något händer mig och jag trodde det inte skulle vara några problem alls. Till och med de gånger jag jobbat som volontär har jag skrivit på ett arbetsavtal, så att ett företag skulle neka mig fanns inte på tankekartan. Men det var just det som hände med det matföretag jag skulle jobba hos. På ett ganska otrevligt sätt dessutom. Men något som min mamma (och världens bästa Grynet!) lärde mig är att man inte ska ta skit, så jag har haft fullt upp och pratat med både partikollegor, vänner och facket om det oseriösa företag som huserar på Bråvalla. Även tidningarna tog upp det, vilket jag tyckte var bra. Som jag sa till mamma i telefon, jag tycker inte någon ungdom ska acceptera en otrygg anställning bara för en löns skull, skitsamma hur arbetsmarknaden ser ut. Därför beslöt jag mig för att säga ifrån högt och tydligt. Även fast jag efteråt när jag hade gjort alla intervjuer fick lite ångest och kände, nej nu har jag gjort fel. Men alla som jag pratar med verkar tycka jag gjorde rätt, även arbetsförmedling och fack…skönt att ha sånt stöd för någon som knappt börjat sin jobbkarriär!

Här och kan man läsa tidningsartiklarna.

 

4 comments

  1. Vad underbart att du agerade! De bråkade verkligen med fel person. Härligt! SJÄLVKLART ska ALLA få arbetsavtal, allt annat är ju helgalet!

  2. Well done, Madeleine! That’s such a good and principled thing to do for yourself and for many other people.These modern employment practices are terrible.

Leave a Reply

