Vykort från juletider

Även fast jag har haft den jobbigaste julen i mitt liv, har det inte bara varit dåligt. Att fokusera på de positiva sakerna, även fast de är små är guld värd när man mår dåligt. Här kommer några vykort från mitt jullov, taget med mobilkameran.

Vi firade jul i Blekinge hos min mamma, Ossian och jag. Det var väldigt skönt att få sova där, hemma sover jag väldigt lätt, men hos mamma sover jag som en sten och knappt något väcker mig. Lustigt det där. Vi hade tomtebesök, julmiddag och kladdkakeduell, min glöggkladdkaka mot mammas saffrans och mandelmassakladdkaka.  Tror nog mammas vann om man räknar till antalet röster. Två mot sju blev det om jag minns rätt. Enda tråkiga var att Adam inte var med, men just då kände jag att det var fel…

På mellandagarna for vi hem och hade minijul, bara vi tre. Ossian lekte med sina julklappar, och hade på sig sin nya fina julklappströja medan jag bakade…

..kardemummaskorpor. Både glutenfria och ekologiska, och Ossians favorit.

Sen kom nyår och vi var i Norrköping och gick deras nyårspromenad. Försökte få allt att bli som vanligt igen och ha en trevlig stund tillsammans, och ibland kunde jag glömma hur dåligt jag mådde då.

Min svärmor/Ossians farmor Rachel var här dagarna efter nyår, fortsättningsdagarna, tillsammans med sin pojkvän. Vi for både till Motala och Örebro, åt på fik och pratade mycket. Ossian har sådana fina släktingar att det inte är klokt.

Sen på trettondagen, då ska man ju fira med Kungakakor. Mammas kladdkaka fick träda in som kungakaka i år. Gott och sött blev det. I en väldigt föredömlig bok, Festivals, family and food, som vi fått av svärmor kunde man också läsa historien kring trettondagen, om sånger och verser och annat kul. Trettondagen är något vi defintivt kommer fira igen!

Och i korta drag, var detta mina ljusglimtar under jul.

One comment

  1. Förra julen var den värsta i mitt liv, så jag vet hur jobbigt det kan vara att möta en period i livet när allt ska vara fint och kärleksfullt och man inte alls känner så. Man ser sprickorna i något som är en kärt och man kan känna hur det går sönder. Jag är så glad att du ändå har styrkan att fokusera på det som är bra och vackert. Det positiva som skiner genom och gör sprickorna lite mera toleranta. Jag hoppas att du får uppleva fler fina och bra ögonblick, att det går att laga detta år.

Leave a Reply

