Saffransmuffins med tranbär – Glutenfria såklart.

Nu är bakningen på högvarv, idag ska jag göra deg nummer 2 och 3 av min pepparkaksdegstest för utbakning imorgon. En är supernyttig med banan och bovete och den andra är samma deg som jag testat förut, fast med kokosfett istället för smör. Men det blir imorgon det. Idag har jag mest varit ute, men igår var det ju lucia, och då bakades det saffransmuffins hemma, tillsammans med supergoda tranbär. Jag ville ha något som inte innehöll så mycket socker men ändå kändes juliga och då blev ju dessa perfekta. Ossian skulle ju få smaka. Jag är inget stort fan av pepparkakor (älskar degen dock) men allting med saffran i slukar jag gärna. I orginalreceptet användes filmjölk, men jag ville ha dessa mjölkfria också, så då bytte jag ut det mot rismjölk och en liten skvätt citron. Citronen behövs för att aktivera bakpulvret enligt min framtida bagare till man.

20131213_105549

För att göra dessa muffins, cirka 12 st, behövs det här:

½ dl socker
2 dl rismjöl
½ dl potatismjöl
½ tsk salt
½ g saffran (1 påse)
2 msk psylliumfröskal
1 ½ dl torkade tranbär
2 tsk bakpulver
50 g kokosfett, smält
3 ägg
2 dl rismjölk + en skvätt citronjuice

Gör så här: Börja med att blötlägga tranbären en halvtimme innan bakning. Annars blir muffinsen torra. Sätt sedan på ugnen på 230 grader med en tom plåt nederst. Blanda alla torra ingredienser (inklusive tranbär) väl, kom ihåg att hälla av vattnet från tranbären först. Vispa i kokosfett, ägg och rismjölk. Klicka ut i en kokosfettsmord muffinsplåt. Sätt in plåten i ugnen och skvätt vatten på den andra plåten och stäng sedan ugnsluckan snabbt. Grädda tills kakorna fått gyllenbrun färg, cirka 15 minuter.

3 comments

  1. Oj, de här verkar ju jättegoda! Kanske jag testar i veckan om jag hinner med. De glutenfria pepparkakorna får vänta till nästa år, precis som du är jag mer förtjust i degen än kakorna och eftersom tiden är begränsad pga ett skolarbete som ska in och alldeles för många jobbpass får jag skippa det som inte känns nödvändigt. Men jag undrar om inte saffransmuffins är HELT nödvändiga!? ;-) Köper du psylliumfrön i vanliga mataffärer?

    Förresten, efter att jag läste vad du skrev om att ditt hår blivit så mycket bättre sedan du slutade med gluten har jag märkt att jag inte tappar lika mycket hår som förut. Förr tappade jag mängder av hår, det låg långa bruna hårstrån överallt men det gör det inte längre! :-)

Leave a Reply

